onsdag 25 mars 2009

Rubriker

Det finns ett stort problem med dagens tidningsläsare. Inte allihop, men en majoritet. Problemet är inte att de läser Aftonbladet och Expressen. Jag läser också Expressen (och ibland även Aftonbladet, när jag vill ha något att kritisera). Problemet är att folk tenderar att bara läsa rubriker samt, om rubriken är intressant, även artikelhuvudet. Det är alldeles för sällan folk läser hela artikeln, såvida det inte handlar om något viktigt ämne, så som Linda Rosings relationer eller Natasha Peyres bröst.

Ta denhär artikeln till exempel. Läs texten som står med fet stil. Visst tyker man synd om den stackars oskuldsfulla eleven?

Läs sedan utdraget ur chat-loggen längre ned. Hur "stackars" och "oskuldsfull" är han tror ni? Jag försvarar på intet sätt Lärarinnan, jag säger bara att man får akta sig för att bedöma en händelse utifrån rubriker...

1 kommentar:

Raxl Snaxel sa...

Hela artikeln är ju helt befängd. Det hävdas saker hit och dit, man får aldrig klarhet i vad som verkligen har hänt. Det låter lite som om eleverna försöker sätta dit henne, men samtidigt framstår hon ju som ett psykfall, om man läser det sista om kollegorna.

Jag skulle fan kunnat skriva en bättre artikel än den där.