söndag 15 mars 2009

Det obligatoriska post-melodifestivalfinal-snacket

Jag spenderade kvällen tittandes på finalen, liksom så många andra. Min syster och jag satt i hennes soffa och delade på en flaska vin. Det var trevligt.

Tidigare hade jag ju tippat EMD i topp, följd av Emilia och Alcazar. Efter att ha sett alla framträdanden idag valde jag att omvärdera listan. Emilias låt tycker jag fortfarande håller, men hennes röst passar bättre till ballader, sa jag hade egentligen velat se en annan sångerska framföra låten. Jag valde ändå att fortsätta tro på henne i topptrion. Alcazar gjorde ett bra framförande, som förväntat, och förblev en av mina kandidater till toppen. EMDs nya frackar var visserligen flashiga, men pojkarna hade inte alls samma energi på scen som de hade i delfinalen, så jag trodde inte längre på dem som segrare. Malena Ernman tyckte jag däremot höjde sig väldigt från delfinalen, så jag spikade henne som topp tre tillsammans med Emilia och Alcazar, den senare som vinnare.

Och ja, de flesta vet väl vid dethär laget hur det gick. Emilia fick väldigt sparsamt med poäng, sett till mitt gissande. EMD klarade sig relativt bra ändå. Caroline af Ugglas fick chockande mycket poäng av både folket och juryn, och slutade tvåa. Säkert välförtjänt, men jag tycker inte om henne i vilket fall.

Malena vann, och nu återstår ju självklart den ständiga frågan; vann rätt låt? De som följde min förra blogg för ett år sedan kanske kommer ihåg att jag sågade det faktum att folkets favorit inte vann då. Ska jag vara principfast, och definiera begreppet "rätt låt" på samma sätt, borde jag därför säga att rätt låt vann nu. Och det tänker jag också göra, av fler anledningar. Hon fick flest folkröster, hon gjorde en bra scenshow, det är en relativt originell låt, och hon har en röst som inga av plastdockorna i popindustrin kan mäta sig med. Grattis Malena, jag tror på dig i Moskva, och segern är välförtjänt även om du inte var min förhandsfavorit.

Inga kommentarer: