fredag 9 januari 2009

Thomas Quick

Sedan Thomas Quick gick ut i en SVT-dokumentär och tog tillbaka alla sina morderkännanden, samt förklarade hur det kom sig att han kunnat bli dömd för åtta mord, så har debatten om sanningen i hans erkännanden åter igen blossat upp.

Är han Sveriges värsta massmördare, eller Sveriges värsta mytoman?

Det spelar ingen större roll, säger jag. Faktiskt. Psykiskt stabil är han inte, oavsett om han mördat eller ej, och psykisk hjälp ska han ha. Den debatt jag vill väcka är kring åklagaren i rättegångarna mot Quick, nämligen Christer van der Kwast. Ty, ju mer man ser och lyssnar på intervjuer med honom, desto mer börjar jag tro att han borde få rummet bredvid Quick.

Van der Kwast har visserligen inte hittat på att han begått mord, men han verkar ju onekligen ha fantiserat ihop en juridik-utbildning. I varje handling och uttalande under de senaste 25 åren visar han att han inte har någon som helst koll på hur en juridisk process ska gå till.

Mycket talar för att Quick inte är Sveriges värsta massmördare. Men är han Sveriges värsta mytoman? Jag vet inte jag. Han har god konkurrens.

Inga kommentarer: