måndag 10 oktober 2011

Fraktkaos

I början av förra veckan beställde jag lite saker från Applestore. På onsdagen skickades dessa från Applestore, med fraktföretaget TNT. De beräknades vara framme i fredags.

TNT vill inte köra ut själva, utan anlitar Posten för att leverera mina paket. I fredags kommer posten mycket riktigt till Björnkärrsgatan 7 och står utanför min port med mina paket. Det finns bara ett problem. Mitt hus saknar både portkod och porttelefon. Man måste ringa min privata telefon och be mig komma ned för att öppna porten. Tur att jag skrev detta när jag gjorde beställningen.

Ingen ringer mig dock. Posten konstaterar att porten är låst, åker därifrån och lämnar tillbaka paketen till TNT. TNT hör av sig till Applestore, som i sin tur mailar mig idag (måndag) och meddelar att leveransen misslyckas. Jag får också ett telefonnummer till TNT som jag kan ringa för att reda ut vad som hänt.

TNT ger mig några alternativ: antingen kommer jag till andra sidan stan och hämtar mina paket (i brist på bil blir detta krångligt. De har dessutom redan fått betalt för att leverera paketen, så det känns rätt fel att jag ska göra deras jobb), eller så ger jag dem en annan adress att leverera till, där det finns porttelefon. Jag föreslår att de försöker lämna paketen hemma hos mig på nytt istället, och att de ringer mig när de är på plats, så kan jag öppna porten. Människan på TNT säger då att "Det är ju Posten som kör ut, så vi kan inte garantera att de kan ringa när de är där".

What? Nu förstår jag inte. Ge dem mitt telefonnummer. Säg "ring detta nummer när du är på plats". Postens chaufförer har telefoner. Det är ett krav från Postens sida, att de måste ha det med sig.

De lovar iallafall att försöka med det alternativet. En timme senare ringer de dock tillbaka till mig för att berätta två saker: dels att de redan har varit i mitt område och lämnat paket idag, så leveransen får ske imorgon, dels att Posten inte kan ringa, utan att jag behöver ge dem en ny adress att leverera till, en adress MED porttelefon.

Samtidigt som jag tänker att "människor som inte kan ringa ett telefonsamtal borde inte heller få köra budbil" ger jag dem istället adressen till Ryds Herrgård, [hg], och tänker att Driften kan vara snälla och ta emot mina paket. Där finns ju porttelefon. Mitt i denna bittra stund får jag plötsligt svårt att hålla mig för skratt. Människan i telefonluren frågar nämligen
"Har du ett telefonnummer dit, så att Posten kan nå dem?"

1 kommentar:

farbrormalin sa...

Jag TYCKER OM ordet fraktkaos! :) Särskilt eftersom det rimmar på aktpaus.