torsdag 14 maj 2009

TV-avgiften

Jag är mot principen med TV-avgift. Jag förespråkar att lägga ned den och baka in den i den ordinare skatten istället. Enda argumentet emot, så som jag kan se det, är att folk som mig då kommer få betala; vi utan TV. Å andra sidan kanske inte det argumentet håller så länge till, enligt DN. Snart är risken att mer eller mindre ALLA kommer behöva betala TV-avgiften, för den andelen personer som inte har varken dator eller TV är ytterst marginell. TV-avgiften kommer då i praktiken att bli en separat skatt, som ska betalas till ett statligt verk. Detta verk ska samtidigt springa runt till alla som inte betalar och kräva in pengar. Vore det inte mer praktiskt då att baka in det i skatten?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vaddå baka in i skatten? Vafrör i herrans namn ska jag betala för produktionen av Svensson Svensson? Eller Janne Josefsson?

Kan ingen i detta land betala sina j***a intressen själv?

olagligt! sa...

Leverans utan föregående beställning anses som en av de otillbörliga affärsmetoder som är förbjudna inom hela EU.
(källa: http://europa.eu/scadplus/leg/sv/lvb/l32011.htm)
Finns det något att tillägga?

Anonym sa...

Är det meningen att blinda som inte kan tillgodogöra sig TV-utbudet skall betala skatt till SVT ? Jag vill att dom som förespråkar skattefinansierig förklarar det mig.

Jens Uno Evotin sa...

Anonym: Förutsett att du äger en dator så kommer du antagligen att tvingas betala ändå inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag tycker inte om TV-mediet i allmänhet, men jag inser att en så stor del av Sveriges befolkning uppskattar det, så att det bör finnas kvar, och då måste det också finansieras.

olagligt!: Jaaa...? Det finns de som är emot statligt finansierad sjukvård och skola också, och att statliga/kommunala skatter finansierar dessa skulle väl bryta mot samma regler som en statlig skattefinansiering av Radiotjänst?

Anonym (igen): Sveriges Television är kanske inget de blinda överutnyttjar, men Sveriges Radio finansieras också på det viset...

Anonym sa...

problemet med att baka in tv-avgiften i skatten är att det då blir statlig styrning av public sevice. med tv-avgiften är pengarna som ska gå till public service öronmärkta och kan inte användas till något annat. det går heller inte att villkora pengarna.

sen att public service barkar åt helvete och har sänkt kvalitetsnivån med hästlängder är en annan diskussion.