torsdag 6 november 2008

Namnbryderier

Det vanligaste svenska tilltalsnamnet är Anna. Det vanligaste svenska efternamnet är Johansson. (källa: SCB)
Vilket fulla namn som är vanligast går inte att söka efter på www.scb.se, men rent logiskt sett så borde det ju vara just Anna Johansson. Bland mina facebookvänner finns ingen sådan. Jag känner, så vitt jag vet, ingen Anna Johansson över huvud taget.
Vanligaste tilltalsnamnet hos killar då? Där leder Lars. Känner jag någon Lars Johansson? Nej.
Om vi testar det näst vanligaste efternamnet, Andersson, istället, så får vi Anna och Lars Andersson. Känner jag någon av dessa? Nej, inte det heller.

Däremot har jag, bland mina facebook-vänner, dubbletter av både Emil Karlsson, Elin Larsson och Clara Mårtensson. Det är lite häftigt.

(mest för att jag har tråkigt:
jag satte mig och räknade ut hur många svenskar det är som, rent statistiskt, borde heta Anna Johansson, med Anna som tilltalsnamn. 3390 st. 0,03% av Sveriges befolkning. Det kanske inte är så konstigt ändå att jag inte känner någon)

(mest för att jag hade tråkigt 2:
det vanligaste efternamnet som inte slutar på -son är Lindberg, som totalt ligger på 19e plats med sina 27 367 människor)

1 kommentar:

Raxl Snaxel sa...

Min moster heter Anna Johansson. Men det är intressant som du säger varför man aldrig någonsin har träffat de allra vanligaste namnen. Erik andersson känner jag iofs tre stycken som heter.