torsdag 29 oktober 2009

Rosa bandet?

Reklamerna går gång på gång i tv och tidningar. Kvinnliga kändisar från alla håll och kanter engagerar sig. Vi måste hjälpa bröstcancerforskningen och dess offer. Men ska jag verkligen bry mig? Eller ska jag bry mig om någon annan typ av cancer?

En snabb ovetenskaplig titt på wikipedia avslöjar följande fakta:
Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor. I Sverige diagnostiseras årligen 7000 personer, nästan alla är kvinnor (1 av 125 är män). 1/33 av de drabbade avlider till följd av bröstcancern. Det innebär ungefär 210 kvinnliga dödsfall om året (lätt avrundat, ni kan räkna själva på siffrorna om ni inte tror mig).

Bröstcancer är alltså ett typiskt kvinnligt problem. Det är kvinnor som drabbas, det är kvinnor som engagerar sig. Och oj, som de engagerar sig. Rosa Bandet-kampanjen syns överallt, och folk donerar pengar. Men hur farligt är det, i jämförelse med männens vanligaste cancerform, prostatacancer?

En till titt på wikipedia visar följande siffor:
9000 män drabbas varje år, alltså nästan 30% fler än bröstcanceroffren. Och dödligheten? År 2002 avled 2352 män till följd av prostatacancer. Siffrorna är alltså tiodubbla, jämfört med bröstcancer.

Prostatacancerförbundet har därför också en kampanj, Blå Bandet. Hur många har hört talas om det? Börjar det kanske bli dags att prioritera de cancerformer som drabbar och dödar flest, istället för de vars offer gnäller mest? Eller är det bara "systerskapet" som är effektivare än männens sammanhållning?

3 kommentarer:

Linda F sa...

Jag tycker det är bra med rosa bandet, men jag tycker också att blå bandet (som iaf jag faktiskt hört talas om) borde få lika mycket uppmärksamhet.

farbrormalin sa...

Jag har också hört talas om blå bandet, så så okänt är det inte. Men det är klart att de borde få lika mycket uppmärksamhet.

Frida sa...

Sedan hade de ju mustachkampen i våras som var mot prostatacancer. Så visst de uppmuntrar oxå välgörenhet för forskning mot prostatacancer med. Man kanske inte ska se det som en tävling vilka som får mest hjälp utan försöka stödja det som man vill utan och ifrågasätta deras engemang?